סל קניות
שירות לקוחות והזמנות 02-6733608
קטגוריות
תפריט

איך לבחור אוכל לחתול?

Image by Freepik on Freepik

חתולים הם בעלי חיים טורפים שדורשים תזונה מאוזנת כדי להישאר בריאים ומאושרים. עם זאת, בחירת מזון מתאים לחתולים יכולה להיות משימה לא פשוטה, שכן קיימות אפשרויות רבות בשוק. אז עכשיו אנחנו צריכים להבין איך לבחור אוכל לחתול? במאמר זה נדריך אתכם ביסודות תזונת החתול וכיצד לבחור מזון לחתולים איכותי העונה על הצרכים וההעדפות של החתול שלך.

סוגי המזון לחתולים

ישנם שני סוגים עיקריים של מזון מסחרי לחתולים: יבש ורטוב. לכל סוג יתרונות וחסרונות משלו, בהתאם לגיל החתול, בריאותו, רמת הפעילות והטעם של החתול.

  • מזון יבש לחתולים: זהו הסוג הנפוץ והנוח ביותר של מזון לחתולים, שכן ניתן לאחסן אותו לאורך זמן ואינו מצריך קירור. מזון יבש לחתולים עשוי בדרך כלל מבשר מן החי, דגנים, ירקות ותוספים. הוא דל בלחות ועשיר בפחמימות. מזון יבש לחתולים יכול לעזור לשמור על ניקיון השיניים של החתול ולמנוע הצטברות אבנית. עם זאת, חתולים מסוימים עשויים שלא לאהוב את הטעם או המרקם של מזון יבש לחתולים, או שלא ישתו מספיק מים כדי לפצות על תכולת הלחות הנמוכה. מזון יבש לחתולים עשוי להכיל גם יותר חומרי מילוי, חומרים משמרים וצבעים מלאכותיים מאשר סוגים אחרים של מזון לחתולים.
  • מזון רטוב לחתולים: זהו סוג מזון לחתולים היקר והפחות נוח, שכן הוא בעל חיי מדף קצרים. מזון רטוב לחתולים עשוי בדרך כלל מנתחי בשר או דגים, רוטב או ג'לי ותוספים. יש לו תכולת לחות גבוהה ותכולת פחמימות נמוכה. המזון הרטוב לחתולים יכול לספק לחתול שלך יותר לחות וחלבון מאשר סוגים אחרים של מזון לחתולים, ויכול גם לסייע במניעת דלקות בדרכי השתן ובעיות בכליות. עם זאת, חתולים מסוימים עשויים שלא לאהוב את הריח או המרקם של מזון רטוב, או שהם עלולים להתמכר אליו ולסרב לאכול כל דבר אחר.

חומרים מזינים חיוניים לחתולים

חתולים זקוקים לשישה חומרים מזינים חיוניים בתזונה שלהם: חלבון, שומן, פחמימות, ויטמינים, מינרלים ומים. כל רכיב תזונתי ממלא תפקיד חיוני בבריאותו וברווחתו של החתול שלכם.

  • חלבון: זהו הרכיב התזונתי החשוב ביותר לחתולים, שכן הם טורפים מחייבים שזקוקים לחלבון מהחי כדי לשרוד. חלבון מספק לחתול שלך חומצות אמינו, שהן אבני הבניין של שרירים, איברים, עור, שיער, הורמונים, אנזימים ונוגדנים. חתולים זקוקים לכ-30-45% מחלבון בתזונה שלהם, בהתאם לגילם ולמצבם הבריאותי. כמה מחומצות האמינו החיוניות שחתולים לא יכולים לסנתז בעצמם הם טאורין, ארגינין, מתיונין, ציסטאין, ליזין וטריפטופן. חומצות אמינו אלו חייבות להתקבל ממקורות מן החי כגון בשר, דגים, ביצים או מוצרי חלב. מחסור בכל אחת מחומצות אמינו אלו עלול לגרום לבעיות בריאות חמורות עבור החתול שלך.
  • שומן: זהו רכיב תזונתי חשוב נוסף לחתולים, שכן הוא מספק להם אנרגיה וחומצות שומן חיוניות. שומן גם עוזר לחתול שלך לספוג ויטמינים מסיסים בשומן (A, D, E ו-K), לשמור על עור ופרווה בריאים, לווסת את טמפרטורת הגוף ולהפחית דלקת. חתולים זקוקים לכ-15-30% שומן בתזונה, תלוי ברמת הפעילות ובמצב הבריאותי שלהם. חלק מחומצות השומן החיוניות שחתולים לא יכולים לסנתז בעצמם הן חומצה לינולאית (אומגה 6) וחומצה ארכידונית (אומגה 6). חומצות שומן אלו חייבות להתקבל ממקורות מן החי כגון שומן עופות, שמן דגים או חלמון ביצה.
  • פחמימות: זהו רכיב התזונה הפחות חשוב לחתולים, שכן יש להם יכולת מוגבלת לעכל ולהשתמש בפחמימות כמקור אנרגיה. פחמימות מספקות לחתול שלך גלוקוז, המשמש את המוח ואת תאי הדם האדומים. עם זאת, יותר מדי פחמימות עלולות לגרום להשמנה וסוכרת בחתולים. חתולים זקוקים לכ-5-10% מהפחמימות בתזונה שלהם, בהתאם לצרכי האנרגיה שלהם ולמצב הבריאותי שלהם. חלק ממקורות הפחמימות שחתולים יכולים לעכל הם אורז, תירס, חיטה, שעורה, שיבולת שועל ותפוחי אדמה.
  • ויטמינים: אלו הם תרכובות אורגניות שהחתול שלך צריך בכמויות קטנות כדי לבצע פונקציות מטבוליות שונות ולמנוע מחלות. ניתן לסווג ויטמינים לשתי קבוצות: מסיסים במים ומסיסים בשומן. ויטמינים מסיסים במים (B ו-C) אינם מאוחסנים בגוף ויש למלא אותם באופן קבוע באמצעות התזונה או התוספים. ויטמינים מסיסים בשומן (A, D, E ו-K) מאוחסנים בגוף ועלולים לגרום לרעילות בצריכה מוגזמת. חתולים זקוקים לכמויות שונות של ויטמינים בהתאם לגילם, מצבם הבריאותי והתזונה שלהם. חלק מהוויטמינים שחתולים אינם יכולים לסנתז בעצמם הם ויטמין A, ויטמין D, ויטמין E, ויטמין K, תיאמין, ריבופלבין, ניאצין, פירידוקסין, חומצה פנטותנית, ביוטין, חומצה פולית, קובלמין וכולין. ויטמינים אלה חייבים להתקבל ממקורות מן החי או הצומח כגון כבד, שמן דגים, ביצים, מוצרי חלב, שמרים, ירקות ופירות.
  • מינרלים: אלו הם יסודות אנאורגניים שהחתול שלך צריך בכמויות קטנות כדי לשמור על תפקודי גוף תקינים ולמנוע מחלות. ניתן לסווג מינרלים לשתי קבוצות: מקרומינרלים ומיקרומינרלים. מקרומינרלים (סידן, זרחן, מגנזיום, נתרן, אשלגן, כלוריד וגופרית) נדרשים בכמויות גדולות יותר ממיקרומינרלים (ברזל, אבץ, נחושת, מנגן, יוד, סלניום וכרום). חתולים זקוקים לכמויות שונות של מינרלים בהתאם לגילם, מצבם הבריאותי והתזונה שלהם. חלק מהמינרלים שחתולים אינם יכולים לסנתז בעצמם הם סידן, זרחן, מגנזיום, נתרן, אשלגן, כלוריד, ברזל, אבץ, נחושת, מנגן, יוד, סלניום וכרום. מינרלים אלו חייבים להתקבל ממקורות מן החי או הצומח כגון עצמות, ביצי דגים בשר מוצרי חלב אצות ים ואגוזים.
  • מים: זהו חומר התזונה החיוני ביותר לחתולים, שכן הוא מהווה כ-60-70% ממשקל גופם. מים עוזרים לחתול שלך לווסת את טמפרטורת הגוף, להעביר חומרים מזינים וחמצן, לסלק חומרי פסולת, לשמן מפרקים ורקמות ולשמור על לחץ הדם ואיזון ה-pH. חתולים זקוקים לכ-50-60 מ"ל מים לק"ג משקל גוף ליום, בהתאם לרמת הפעילות, מצבם הבריאותי והתזונה שלהם. חתולים יכולים להשיג מים משתייה, אכילת מזון לח או מזון מחילוף חומרים. עם זאת, חתולים מסוימים עשויים שלא לשתות מספיק מים, במיוחד אם הם אוכלים רק מזון יבש. זה יכול להוביל להתייבשות, בעיות בדרכי השתן ואי ספיקת כליות בחתולים. לכן, חשוב לספק לחתול שלך מים טריים ונקיים בכל עת, ולעודד אותו לשתות יותר על ידי שימוש במזרקה או הוספת מים למזון.

כיצד להעריך את רשימת הרכיבים של כל מזון

דרך נוספת לבחור מזון איכותי לחתולים היא להעריך את רשימת הרכיבים של המוצר. רשימת הרכיבים מציגה את השמות והסדר של המרכיבים המשמשים במוצר. המרכיבים מפורטים לפי משקל, מהגבוה לנמוך ביותר. זה יכול לתת לך מושג לגבי הכמות והאיכות היחסית של המרכיבים במוצר. עם זאת, יש כמה מגבלות וטריקים שעליך להיות מודע אליהם בעת קריאת רשימת הרכיבים. להלן כמה טיפים כיצד להעריך את רשימת המרכיבים של מזון לחתולים:

  • חפש מקורות בעלי שם: המרכיב הראשון במזון לחתולים צריך להיות מקור בעל שם, כגון עוף, בקר, סלמון או כבש. הדבר מצביע על כך שהמוצר מכיל אחוז גבוה של חלבון מהחי, החיוני לחתולים. הימנע ממוצרים המשתמשים במונחים גנריים כגון בשר, עופות, דגים או בעלי חיים, מכיוון שהם יכולים להיות כל סוג של חיה או תוצר לוואי, וייתכן שלא יהיו עקביים או איכותיים. הימנע גם ממוצרים המשתמשים בקמח בשר או עופות, מכיוון שמדובר במוצרים מעובדים שיכולים להכיל עצמות, נוצות, דם וחלקים לא רצויים אחרים.
  • הימנע מתוצרי לוואי וחומרי מילוי: תוצרי לוואי הם חלקים של בעלי חיים שאינם ראויים למאכל אדם, כגון איברים, ראשים, רגליים, מעיים וגידולים. חומרי מילוי הם מרכיבים בעלי ערך תזונתי מועט או חסר לחתולים, כגון תירס, חיטה, סויה, סובין אורז ותאית. מרכיבים אלה משמשים לעתים קרובות כדי להפחית את העלות ולהגדיל את משקל המוצר, אך הם יכולים גם לגרום לאלרגיות, בעיות עיכול והשמנת יתר אצל חתולים. לכן, כדאי להימנע ממוצרים המכילים תוצרי לוואי או חומרי מילוי, במיוחד אם הם רשומים בין חמשת המרכיבים הראשונים.
  • היזהרו מפיצול: פיצול היא טכניקה שחלק מהיצרנים משתמשים בה כדי לגרום למוצרים שלהם להיראות מזינים יותר ממה שהם באמת. פיצול כולל חלוקת מרכיב לחלקים קטנים יותר ורישום שלהם בנפרד על התווית. לדוגמה, מוצר עשוי לרשום קמח גלוטן תירס, עמילן תירס, קמח תירס וסובין תירס כארבעה מרכיבים שונים, במקום רק תירס. כך, התירס מופיע נמוך יותר ברשימה ממה שהוא בפועל, ונראה שהמוצר מכיל יותר חלבון ופחות פחמימות ממה שהוא באמת. לכן, כדאי להיזהר בעת קריאת רשימת המרכיבים ולחפש סימני פיצול, כגון מספר צורות של אותו מרכיב או מרכיבים דומים בעלי שמות שונים.
  • בדוק אם יש תוספים: תוספים הם חומרים שמוסיפים למזון חתולים כדי לשפר את טעמו, שימור הצבע או המרקם שלו. חלק מהתוספים הם טבעיים ומועילים לחתולים, כמו ויטמינים, מינרלים נוגדי חמצון ופרוביוטיקה. עם זאת, חלק מהתוספים הם סינתטיים או מלאכותיים ועלולים להזיק לחתולים, כגון חומרים משמרים, צבעים, חומרי טעם וריח, וחומרי מרקם. לכן, כדאי לבדוק אם יש תוספים ברשימת הרכיבים ולהימנע ממוצרים המכילים יותר מדי תוספים או תוספים מפוקפקים.

להתייעץ עם הוטרינר

בחירת המזון המתאים לחתול שלך היא לא משימה קלה, שכן יש הרבה גורמים שיש לקחת בחשבון, כגון גיל החתול שלך, מצבו הבריאותי, אורח החיים והעדפותיו. עם זאת, אתה לא צריך לעשות את זה לבד. התייעצות עם הוטרינר שלך היא אחת הדרכים הטובות ביותר להבטיח שהחתול שלך יקבל את התזונה והטיפול הטובים ביותר שאפשר. וטרינר יכול לעזור לך עם הדברים הבאים:

  • הערכת המצב התזונתי והצרכים של החתול: וטרינר יכול לבחון את מצב גופו, משקלו, פרווה, שיניים ודם של החתול שלכם כדי לקבוע את המצב התזונתי והצרכים שלו. וטרינר יכול גם לשאול אותך שאלות על ההיסטוריה, ההתנהגות והסביבה של החתול שלך כדי לזהות בעיות או סיכונים פוטנציאליים שעשויים להשפיע על תזונתו ובריאותו של החתול.
  • המלצה על מזון החתולים הטוב ביותר עבור החתול שלך: בהתבסס על המצב התזונתי, ההיסטוריה הרפואית והצרכים של החתול שלך, וטרינר יכול להמליץ על המזון הטוב ביותר עבורו. וטרינר יכול גם לייעץ לך באיזו כמות, באיזו תדירות וכיצד להאכיל את החתול שלך. בנוסף, וטרינר יכול גם להציע תוספי מזון או מזון מיוחד שהחתול שלך עשוי להזדקק להם, כגון דיאטות מרשם, דיאטות טיפוליות או פינוקים.
  • מעקב אחר התגובה וההתקדמות של החתול שלך: וטרינר יכול לעקוב אחר התגובה וההתקדמות של החתול שלך לאחר שינוי או התחלת דיאטה חדשה. הוא יכול לבדוק את המשקל, התיאבון, העיכול, רמת האנרגיה ואיכות השתן והצואה של החתול שלך כדי לראות אם התזונה מתאימה לו. וטרינר יכול גם להתאים את התזונה במידת הצורך או אם מתעוררות בעיות כלשהן.

התייעצות עם וטרינר חשובה לא רק בבחירת מזון חדש לחתול, אלא גם בשמירה או שינוי של מזון קיים. הצרכים התזונתיים של חתולים עשויים להשתנות עם הזמן עקב הזדקנות, מחלה או גורמים אחרים. לכן, חשוב להתייעץ עם הווטרינר שלך באופן קבוע כדי לשמור על תזונת החתול שלך מעודכנת ומתאימה למצב הנוכחי של החתול שלך.

החשיבות של התאמת המזון לשלב החיים ולצרכים הנכונים

לחתולים יש צרכים תזונתיים שונים בהתאם לגילם, מצבם הבריאותי ואורח חייהם. הזנתם במזון המתאים לשלב חייהם ולצרכיהם יכולה לעזור להם לשמור על בריאות, צמיחה ורווחה מיטביים. ישנם שלושה שלבי חיים עיקריים לחתולים: גור, בוגר ומבוגר.

  • גור: מתייחס לגורי חתולים שסיימו לינוק ועד גיל 12 חודשים, שזקוקים ליותר חלבון, שומן, קלוריות ומינרלים כדי לתמוך בהתפתחותם המהירה.
  • בוגר: מתייחס לחתולים מגיל שנה שסיימו לגדול, הזקוקים לפחות חלבון, שומן, קלוריות ומינרלים כדי למנוע השמנה ובעיות בריאות אחרות.
  • מבוגר: מתייחס לחתולים מגיל 11 ומעלה, שזקוקים ליותר חלבון, נוגדי חמצון, חומצות שומן אומגה 3 וסיבים, ופחות קלוריות.

לחתולים מסוימים עשויים להיות צרכים ספציפיים הדורשים תשומת לב וטיפול מיוחדים בתזונה שלהם. צרכים אלו עשויים להיות קשורים לגילם, למצבם הבריאותי או לאורח חייהם. לדוגמה, חלק מהצרכים הספציפיים הנפוצים לחתולים הם:

  • ניהול משקל: חתולים הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר (בדרך כלל 20% או יותר מעל המשקל האידיאלי שלהם) עשויים להיות בעלי סיכון מוגבר לסוכרת, דלקת פרקים, מחלות לב ובעיות בריאותיות אחרות. לכן, הם עשויים להפיק תועלת ממזון לחתולים דל שומן וקלוריות אך גבוה יותר בסיבים וחלבונים. הם עשויים גם להזדקק לשליטה במנות ולפעילות גופנית סדירה כדי לרדת במשקל ולשמור על מצב גוף בריא.
  • שליטה בכדורי שיער: חתולים שמטפחים את עצמם לעתים קרובות או בעלי שיער ארוך עלולים לבלוע שיער עודף שעלול ליצור כדורי שיער בבטן או במעיים. זה יכול לגרום להקאות, עצירות או חסימת מעיים. לכן, הם עשויים להפיק תועלת ממזון לחתולים המכיל מקורות סיבים טבעיים כגון עיסת סלק או פסיליום כדי לעזור להעביר את השיער דרך מערכת העיכול. הם עשויים גם להזדקק לטיפוח וצחצוח כדי להפחית נשירה ובליעה של שיער.
  • בריאות השתן: חתולים שיש להם דלקות בדרכי השתן, קריסטלים או אבנים עלולים להיתקל בקושי במתן שתן, בדם בשתן או במתן שתן תכוף. זה יכול לגרום לכאב, דלקת או חסימה של דרכי השתן. לכן, הם עשויים להפיק תועלת ממזון לחתולים שהוא נמוך יותר במגנזיום וזרחן אך גבוה יותר בלחות וחומציות כדי למנוע היווצרות גבישים ולקדם דילול שתן. הם עשויים גם להזדקק ליותר מים ומזון רטוב כדי להגביר את צריכת המים ותפוקת השתן שלהם.
  • בריאות השיניים: לחתולים שיש להם רובד שיניים, אבנית, דלקת חניכיים או מחלת חניכיים עלולים להיות ריח רע מהפה, עששת, דלקת חניכיים או אובדן שיניים. זה יכול לגרום לכאב, זיהום או קושי באכילה. לכן, הם עשויים להפיק תועלת ממזון לחתולים בעל מרקם פריך ומרכיבים מיוחדים להפחתת הצטברות פלאק ואבנית ולשיפור היגיינת הפה. הם עשויים גם להזדקק לבדיקות שיניים קבועות ולניקוי על ידי וטרינר כדי למנוע בעיות שיניים.

אלו הם חלק מהצרכים הספציפיים שיכולים להיות לחתולים וכיצד לבחור מזון לחתולים עבורם. עם זאת, אלו אינם הצרכים היחידים שיכולים להיות לחתולים, ולחתולים שונים עשויים להיות תגובות שונות למזונות שונים.

אנו מקווים שמאמר זה יעזור לכם להחליט איך לבחור מזון לחתול שלכם. זכרו, המזון הטוב ביותר לחתולים הוא זה שעונה על הצרכים וההעדפות התזונתיים של החתול שלכם. האכלה שמחה! 😺

עדיין מחפשים איזה אוכל כן לתת לחתול שלכם? מוזמנים לבחור לכם בין המזונות המעולים שלנו:
מזון יבש לחתול
מזון רפואי לחתול
שימורים ומעדנים לחתול

קרדיט תמונה: Image by Freepik on Freepik

אין מוצרים בסל הקניות.
סגירת חלון
WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור